MÅNGALEN

PÅVERKAR MÅNEN SÖMNEN?


Denna artikel innehåller reklam via annonslänkar.

Hör du till skaran som ligger vakna om nätterna när det är fullmåne? Vi reder ut vad som är sant och vad som är falskt om hur månen kan påverka din sömn, samt tipsar om några enkla knep du kan ta till för att sova bättre om natten.

Forskingen kring månens påverkan på vår sömn går isär. I en Schweizisk studie från 2013 fann man bevis på att de 33 försökspersonerna sov 20 minuter kortare och hade 30% mindre djupsömn än vanligt. I en annan studie vid Max Plancks psykiatriska institut från 2014, fann man helt mosatt resultat, där månen inte hade någon inverkan på de 1265 försökspersonernas sömn.

Månen har blivit beskyllt för mycket. Allt ifrån att orska översvämningar till att skapa masshysteri och inte minst störa vår sömn.

Ser vi till statusuppdateringar på sociala medier runt fullmåne är det enkelt att se en tydlig ökning av antalet inlägg om sömnproblem. Det skrivs om att det tar längre tid att somna, mardrömmar, orolig och ytlig sömn och så håller det på. En sak är tydlig, det är inte ett enskilt isolerat problem utan snarare ett ganska spritt fenomen.

Hur kan månen påverka sömnen?

En vanlig teori kring månens inverkan på den mänskliga kroppen härstammar från astrologin. Månens dragningskraft styr tidvattet på jorden och människor består mellan 50% till 70% vatten beroende på ålder och andra faktorer.

Månen kan störa sömnen
Månens ljus kan ströa din nattsömn

Många astrologer menar då på att eftersom månen påverkar vattnet på jorden, är det också troligt att månen påverkar vattnet inom våra kroppar. Dessa förändringar kan även påverka våra känslor, där vi har lägre dalar och högre toppar, precis som tidvattnets påverkan på havsnivån. Desto närmare månen kommer sin fullmånefas, desto kraftfullare är effekten på våra känslor – och på våra hav.

I astrologins värld kan månens kraft påverka oss människor på ett emotionellt och fysisk plan. Båda av dessa aspekter kan ha en direkt påverkan på vår upplevda sömnkvalité.

Från en ren vetenskaplig synvinken så kan månen kan ha en inverkan på ett emotionellt plan, från en känsla av vördnad och förundran till kanske en självkontemplativ och andling känsla. Men på ett fysisk plan har månen en minimal, om än någon påverkan, på våra kroppar.

Vad säger forskningen?

I media har det under flera år gått att läsa rubriker som ”Fullmåne kan leda till sämre sömn”. Dessa artiklar refererar ofta till en studie från Basels universitet i Schweiz vars resultat publicerades i den fackgranskade tidskriften Current Biology.

Studien genomfördes på 33 frivilliga försökspersoner som var omedvetna om syftet med studien och jämförde försökspersonerans sömn runt fullmånen med andra delar av måncykeln.  

Resultatet fastslog att försökspersonerna, vid fullmåne;

  • tog, i snitt, fem minuter längre att somna;
  • hade 30% kortare djupsömn;
  • sov, i snitt, 20 minuter kortare än normalt;
  • rapporterade sämnre sömnkvalité;
  • hade minskade nivåer av hormonet melatonin.

Prof. Christian Cajochen som stog bakom studien drog slutsatsen att ”måncykeln verkar påverka den mänskliga sömnen, även när man inte ser månen och är inte medveten om den faktiska månfasen”.

Insomningstider för varje månfas

Varje datapunkt representerar en definierad sömnstarttid, det vill säga tiden mellan att lamporna släcks och första förekomsten av steg 2-sömn i minuter. De olika förgkodade symbolerna visar olika kön och åldersgrupper: rosa för unga kvinner, blå för unga män, vit för äldre kvinnor och grå för äldre män.

Men hur kan en fullmåne ha haft denna effekt på försökspersonerna?

En uppenbarlig förklaring hade kunnat vara månsken som lyser in i sovrummet och stör sömnen. Studien genofmrödes dock i ett sovlaboratorium där ljusförhållanderna är strikt kontrollerade och är densamma varje natt. Men trots att försökspersoneran endast tillbringat två nätter i sömnlaboratiert, kan det månsken de upplevde under veckorna och månaderna innan studien ha haft en effekt på kroppens sömnrytmn.

Ett rum utan mörkläggningsgardinger släpper in månens ljus som kan störa nattsömnen
Mörkläggningsgardiner är bra att använda för att stänga ute månens ljus.

Studien hade andra begränsningar som man behöver ta häsnyn till, inklusive;

  • varje individs sömn bedömdes ensast under två nätter, snarare än över en hel måncykel (29,5 dagar),
  • alla deltagare var friska individer i två specifika åldersgrupper och resultatet kan inte vara representativa för mindre friska individer eller individer i olika åldrar.

Även om månen hade en negativ effekt på sömnkvalité på försökspersoneran var resultatet i studien relativt blygsamma. Hurvida dessa skillnader i sömn påverkade individernas funktion under dagtid bedömdes inte.

En större studie som genomfördes vid Max Plank-institutet vid München i Tskland under 2014, fann i motsats till ovan studie inte någon korrelation mellan mänsklig sömn och månens faser. I studien, som även den är publicerad i den fackgranskade tidskriften Current Biology, analyserade forskare sömndata från 1265 volontärer över 2097 nätter.

I en intervju sa Martin Dresler, neuroforskare vid Max Plank-institutet i München, Tskland och Donders-Institutet för hjärna, kognition och beteende i Nijmegen, Nederländerna – som är en av forskarna bakom studien:

”Trots att vi undersökt denna stora kohort av testpersoner och sömnnätter kunde vi inte replikera tidigare forskningsrestultat. Vi kunde inte observera en statistisk relevant korrelation mellan mänslig sömn och månens faser.”

Martin Dresler

Slutsatsen är att det inte finns någon entydig forskning kring månens påverkan på vår mänskliga sömn.

13 tips till bättre sömn

De flesta av oss kommer att någon gång under sina liv uppleva problem med sömnen. Faktum är att i Sverige har sömnproblemen mer än fördubblats under de senaste 30 åren och idag lider 10-11% av Sveriges befolkning av sömnsvårigheter.

Hur mycket sömn man behöver är individuellt, men i snitt behöver:

  • vuxna: 7 till 9 timmar sömn
  • tonåringar: 9 till 13 timmar sömn
  • barn och spädbarn: 12 till 17 timmar sömn

Du får förmodligen inte tillräckligt med sömn om du ständigt känner dig trött under dagen. Men sömnproblem kan ofta bli bättre genom förändrade sovvanor.

Se till att:

  1. lägga dig, och vakna samma tid varje dag,
  2. lägga dig endast när du känner dig trött,
  3. slappna av minst en timme innan läggdags – ta t.ex. ett bad eller läs en bok. Undvik skärmar,
  4. se till att sovrummet är mörkt, tyst och svalt. Använd mörkläggningsgardiner, sovmask eller öronproppar och vädra i god tid innan läggdags,
  5. träna regelbundet under dagtid – helst på förmiddagen,
  6. se till att du har en bekväm madrass, lakan, örngott och kuddar

    Undvik att:
  7. röka eller dricka alkohol, svart te eller kaffe minst 6 timmar innan läggdags,
  8. äta en större måltid sent på kvällen,
  9. träna minst 4 timmar innan läggdags,
  10. titta på TV, mobiltelefon eller andra skärmar innan läggning – det starka ljuset gör dig mer vaken,
  11. ta tupplurer eller power-naps under dagen,
  12. köra bil när du känner dig sömnig,
  13. ta sovmorgon efter en dålig natt sömn – håll dig till dit vanliga sovschema istället.

Det finns som sagt många teorier och forskning kring månen och dess inverkan på vår sömn, men inget klart svar. Oavsett om du eller ditt barn lider av dålig sömn vid fullmåne så kan du med säkerhet veta att du inte lider ensam – och hjälp finns att få på din vårdcentral.